Проект № BG05M2ОP001-2.012-0001 „Образование за утрешния ден“ е на обща стойност 104 959 178,01 лева и се финансира по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОП НОИР) 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове, с конкретен бенефициент Министерството на образованието и науката (МОН).
Продължителността на проекта е 36 месеца, считано от 15.10.2019 г.
Основната цел на проекта е въвеждането и поддържането в национален мащаб и популяризирането на референтен модел за насърчаване на придобиването на по-голяма цифрова компетентност и въвеждането на системен и комплексен институционален подход на МОН за интегриране на образователните технологии, както и за насърчаване и мотивация за тяхното използване. С проекта се цели отварянето на образованието и образователните институции към дигиталните технологии чрез внедряването на нови решения за по-добро персонализирано обучение, което да позволи на учителите да предприемат мерки с по-точни и ефективни подходи към всеки отделен учащ и повишаване на мотивацията чрез насърчаване на самостоятелното обучение и самооценка, включително извън класната стая.
Специфичните цели на проекта са:
1. Усвояване на знания и умения за работа в дигиталното общество;
2. Подобряване на достъпа до образование, в т.ч. чрез използване на леснодостъпни платформи и мобилни приложения;
3. Намаляване на различията в резултатите от ученето в различните училища и населени места;
4. Модернизиране на учебни програми, учебни планове, учебници и учебни помагала;
5. Повишаване на качеството на образованието, за по-добрата дигитална подготовка на учащите се, с цел по-бърза и по-лесна реализация на пазара на труда;
6. Насърчаване модернизирането на образованието и ученето през целия живот;
7. Осигуряване на условия и подкрепа за прилагането на педагогически иновации и съвременни подходи на преподаване.
Дейностите по проекта се реализират на територията на Република България. Финансирането на дейностите по проекта е от Европейския социален фонд (ЕСФ). Проектът се съфинансира със средства от ЕСФ – 85% и от Държавния бюджет на Република България – 15%.
Целевите групи по проекта са:
1. Деца и ученици;
2. Учители;
3. Директори;
4. Други педагогически специалисти;
5. Родители.
Основните дейности по проекта са:
1. Дейност 1 Изграждане на облачна среда и внедряване на платформа за образователни услуги и съдържание с надежден комуникационен достъп на потребители – експерти, педагогически кадри, ученици и родители.
2. Дейност 2 Изграждане на модерна защитена образователна среда в училищата и
детските градини, базирана на съвременни съоръжения /оборудване за онагледяване/ представяне на учебния материал чрез ИКТ (като интерактивни дъски, интерактивни маси за детските градини, таблети, мултимедийни проектори и дисплеи за визуализация на интерактивно съдържание, специализирана съвременна техника и за ученици със сензорни увреждания, аутисти, ДЦП и др.).
3. Дейност 3 Обучения на педагогически специалисти (учители, директори, зам.-
директори и др. с преподавателска заетост) по и със средствата на ИКТ, но не само.
3.1. Обучение в дигитални умения за създаване на дигитално съдържание за учебния процес;
3.2. Обучение на учители за преподаване на знания и умения по дигитална грамотност – ключови дигитални умения – базови и за напреднали, нови технологии, продукти и програми, медийна грамотност, онлайн съдържание и поведение, и др. за повишаване дигиталната компетентност на учащите се;
3.3. Обучения на учители за програмиране/кодиране, кибер сигурност, защита на интелектуална собственост и др.;
3.4. Обучение на учители за работа с дигитални ресурси и внедрената платформа за образователни услуги и съдържание с цел въвеждане на иновативни методи на преподаване чрез съвременни ИКТ.
4. Дейност 4 Разработване на дигитално образователно съдържание като електронни учебници и е-помагала по учебни предмети, интерактивни и мултимедийни уроци, образователни приложения и игри, тестове и др. Контрол на съответствието на дигиталното съдържание с утвърдените програми и добрите педагогически практики.
5. Дейност 5 Идентифициране и утвърждаване на стойностни дигитални образователни ресурси – международни и национални, с отворен достъп и внедряването им в платформата за образователни услуги и съдържание (вкл. и за ученици със сензорни увреждания, аутисти, ДЦП и др.).
6. Дейност 6 Повишаване на дигиталната компетентност и умения на учениците под формата на извънкласни дейности (клубове по интереси и допълнителни занимания по ключови дигитални умения – базови и за напреднали, включително и компютърно моделиране/кодиране).
7. Дейност 7 Информационни кампании за ползите от дигиталната компетентност, кибер безопасност, медийната грамотност, защита на интелектуалната собственост, промотиране на EU Code Week и др.
В техническото и финансовото изпълнение на дейности 2, 3, 4, 6 и 7 и в извършването на разходи участват държавните и общински училища, определени на етап „Кандидатстване“ в проектното предложение по процедура „Образование за утрешния ден“;
На територията на област Кюстендил дейности по проекта реализират – 2 детски градини и 27 основни, средни училища и професионални гимназии.
Реализира се дейност 6, която включва организиране и провеждане на извънкласни занимания за повишаване на дигиталната компетентност на учениците, в съответствие с Европейската референтна рамка за оценяване на дигиталните компетентности.
За изпълнение на дейността се сформират два вида клубове по интереси:
1. За допълнителни занимания по ключови дигитални умения – базови и за напреднали, в които могат да се включат ученици от I до XII клас;
2. За компютърно моделиране/кодиране, в които могат да се включат ученици от V до XII клас.
Сформирането на клубовете по интереси по ключови дигитални умения – базови и за напреднали започна през учебната 2019/2020 година, като са сформирани 42 клубове по интереси в училищата, работещи по проекта.
Сформирането на клубовете по интереси по компютърно моделиране/кодиране ще започне през учебната 2020/2021 г. след като учителите преминат обучение, което е предвидено и ще се финансира по друга дейност на проекта.
Занятията се реализират в неучебно време - извън задължителните и избираемите учебни часове на учениците, по време на целодневната организация на учебния ден (извън дейностите по самоподготовка) и/или по време на ваканциите. Продължителността на занятията по време на учебната година и по време на ваканциите е 70 часа, а средната продължителност на учебния час е до 45 минути. Заниманията могат да бъдат организирани със седмичен хорариум и/или на модулен принцип.
Учениците може да надграждат нивото си на компетентност в следващите учебни години по проекта, без да имат право да повтарят ниво на дигитална компетентност.
Програмата за обучение за всяка група в клубовете се разработва в съответствие със знанията и уменията на учениците така, че да се гарантира формирането или развитието на дигиталните им компетентности. Програмата за обучение изисква прилагането на иновативни методи на преподаване и усвояване на практически умения и стимулиране на развитието на творческия потенциал.
Поетапно ще се реализират и останалите дейности по проекта.
Всички дейности по проект „Образование за утрешния ден“ целят максимално използване на дигиталните технологии, чрез внедряването на нови решения за по-добро персонализирано обучение, което да позволи на учителите да предприемат мерки с по-точни и ефективни подходи към всеки отделен учащ и повишаване на мотивацията чрез насърчаване на самостоятелното обучение и самооценка, включително извън класната стая.
Предоставени са по Дейност 2 на проект № BG05M2OP001-2.012-0001 „Образование за утрешния ден“ интерактивни дисплеи "Vestel 65IFX", на всички училища по проекта на стойност 6326 лв. без ДДС и 7591,20 лв. с ДДС.
Във връзка с извънредното положение с коронавируса и необходимостта училищата да организират обучение на своите ученици в електронна среда по решение на Министерство на образованието и науката със средства от проекта са предоставени преносими компютри в училищата, които не разполагат с необходимата техника.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Публикувано на 04.11.2020 г.
Проект № BG05M2ОP001-2.012-0001 „Образование за утрешния ден“ се финансира по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОП НОИР) 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове, с конкретен бенефициент Министерството на образованието и науката (МОН).
На този етап се реализират обучения на учители по Дейност 3.2 за преподаване на знания и умения по дигитална грамотност - ключови дигитални умения - базови и за напреднали, нови технологии, продукти и програми, медийна грамотност, онлайн съдържание и поведение и др. В тези обучения участват педагогически специалисти – учители в детски градини, учители от начален, прогимназиален и гимназиални етапи по всички общообразователни учебни предмети, ресурсни учители, психолози и педагогически съветници, с изключение на учителите, които преподават информатика и/или информационни технологии.
Самостоятелни възложители на обучения по Дейност 3.2 на проекта са пет училища и една детска градина от област Кюстендил. Сформирани и одобрени от МОН и РУО – Кюстендил са 10 групи по различни теми, заявени от учителите в съответните училища и детски градини.
Обученията се извършват по теми, отговарящи на целите на проекта, в съответствие с уредения в Наредба № 15/22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти ред за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти
Предпочитаните теми от учителите, по които се извършват обучения, са следните:
• Развиване на знания и умения за създаване и използване на дигитални интерктивни материали в учебния процес;
• Високотехнологични педагогически средства за учебен процес и използване на онлайн образователно съдържание – свободни образователни ресурси /библиотеки, справочници, музеи/;
• Дигитална компетентност – умения за приобщаване на учениците към учебния процес и защита на дигиталната идентичност;
• Изготвяне на електронни дидактически материали, електронни уроци,електронни тестове чрез съвременните възможности на дигиталните технологии;
• Развитие на компютърни и дигитални компетенции.
В обученията със самостоятелни възложители училища и детски градини ще вземат участие 146 педагогически специалисти.
Регионално управление на образованието – Кюстендил е възложител на пет обучения по дейност 3.2 от Проекта. Сформирани са 5 групи с 92 педагогически специалисти. Общият брой на педагогическите специалисти, които ще преминат обучения, финансирани от проекта към момента е 238 - учители от ДГ и в начален етап; учители в прогимназиален и гимназиален етап по български език и литература, чужд език, история и цивилизации, философия, музика, изобразително изкуство; учители в прогимназиален и гимназиален етап по природни науки по математика, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, география и икономика, технологии и предприемачество, физическо възпитание.
В резултат на обучението всеки учител трябва да придобие компетентност да включва в обучението по своя учебен предмет дейности с учениците, които да развиват техните дигитални компетентности в контекста на изучаваното учебно съдържание по съответния учебен предмет.
На участниците в обученията се издават удостоверения с присъдени 2 квалификационни кредита съгласно разпоредбите на Наредба № 15/22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Публикувано на 23.02.2023 г.
Посещение на ARC Academy от ученици на ПМГ „Проф. Емануил Иванов“ по проект ОУД
На 21 януари 2023 г. ученици от клубовете "Game Dev" и "Дигитална академия" по Проект BG05M2OP001-2.012-0001, финансиран по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж" - "Образование за утрешния ден", посетиха ARC Academy, гр. София в Деня на отворените врати, където се запознаха с програмите Concept art, 3D art, Game Design и VFX & Animation. Студентите, които успешно завършат тези програми, получават сертификат за придобитите умения. Професионалния сертификат е жизненоважен, за начало на професионалния път на всички студенти в академията, като им дава увереност, в избраната от тях сфера на развитие.
Акцентите на събитието бяха ползите, от Ранното кандидатстване и новата програма – Game Programming, която започва от есента. Фокусът на Академията е да осъществява връзката между младите таланти и гейм, и филмовата индустрии.
След презентацията двете групи ученици от ПМГ “Проф. Емануил Иванов”, Кюстендил с ръководител г-жа Валентина Стоименова, имаха възможност да зададат своите въпроси, да разговарят с екипа и да хапнат пица, любезно предоставена от Domino’s.