Актуално

Дейности по изготвяне на предложението за държавен план-прием за учебната 2025/2026 година за област Кюстендил

Във връзка с изготвяне на предложението за държавен план-прием за учебната 2025/2026 година за област Кюстендил, на основание чл. 50, ал. 1, т. 3 от Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование, РУО - Кюстендил предоставя информация, за работодателите и представителните организации на работодателите от област Кюстендил, за възможността да направят заявки, за прием на ученици в VIII клас, за обучение по защитени специалности от професии, специалности от професии с доказан текущ или прогнозиран недостиг от специалисти на пазара на труда и други търсени на пазара на труда професии и специалности от професии.

Училища в област Кюстендил, които ще осъществяват държавен план-прием по чл. 142, ал. 3, т. 1 от ЗПУО за учебната 2025/2026 година

Образци на заявления от работодатели за осъществяване на държавен прием по професии и специалности (Приложение 3а и Приложение 3б)

Предстоящо

Подкрепяме електронното обучение

Digit Pack baner

 

През учебните години 2016/2017 и 2017/2018 в училищата на територията на област Кюстендил се реализираха дейностите по Проект BG05M2OP001-2.004-0004 „Развитие на способностите на учениците и повишаване мотивацията им за учене чрез дейности, развиващи специфични знания, умения и компетентности (ТВОЯТ ЧАС) – фаза І“ .
Конкретен бенифициент на безвъзмездната финансова помощ по процедурата за директно предоставяне „BG05M2OP001-2.004 „Развитие на способностите на учениците и повишаване мотивацията им за учене чрез дейности, развиващи специфични знания, умения и компетентности (ТВОЯТ ЧАС) – фаза І“, по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 е Министерството на образованието и науката.


Основна цел на проекта беше създаване на условия за повишаване потенциала на учениците и на възможностите им за успешно завършване на средното образование чрез допълване, развиване и надграждане на техните знания, умения и компетентности, придобити в рамките на задължителната им подготовка в училище.
Специфичните цели на проекта бяха:
1. Развитие на уменията за учене, компетентностите, творческите и спортните способности на учениците в тематични области, които са извън включените в задължителната училищна подготовка;
2. Преодоляване на образователните дефицити на учениците, които срещат затруднения в подготовката си по задължителните дейности в училище и повишаване на мотивацията им за учене;
3. Повишаване на образователните постижения на учениците в определени научни области;
4. Включване на по-голям брой ученици в извънкласни дейности посредством създаване на условия за провеждане на междуучилищни изяви и инициативи, при които се обединяват образователните ресурси на повече училища;
5. Превръщане на училището в по-привлекателно място за учениците, с което да се намали преждевременното напускане на образователната система, изграждане на по-голяма увереност в собствените им сили, с което да се насърчи бъдещата им социална, професионална и личностна реализация;
6. Създаване на ефективни механизми за участие на общността и родителите/близките на учениците в дейностите на училищата, с което ще се подпомогне изборът на ефективен набор от извънкласни дейности по интереси и дейности за преодоляване на образователните дефицити на учениците;
7. Изграждане и прилагане на единен модел за обществен мониторинг на извънкласни дейности по интереси и на дейности за преодоляване на образователните дефицити на учениците, с което ще се осигури прозрачност на избора и провеждането им и разнообразие от възможности за развитие на способностите на учениците.
8. Прилагане в извънкласните дейности на електронни/мултимедийни/продукти за постигане на достъпно знание, устойчивост на интересите на учениците и мотивираща, позитивна среда.
Целевата група по проекта бяха учениците в 40 държавни и общински училища на територията на област Кюстендил, което е 97,6% от общия брой на училищата в областта.
Основните дейности по проекта бяха:
1. Разработване и изпълнение на училищни програми „Твоят час“, включващи: училищен механизъм за идентифициране на индивидуалните интереси и обучителни затруднения на учениците; дейности за преодоляване на обучителни затруднения; дейности по интереси за развитие на творческите способности на учениците; участие в междуучилищни дейности; работа с родители и настойници и организиране и провеждане на публични изяви на учениците;
2. Създаване на модел за обществен мониторинг с участието на родителите на учениците;
3. Информиране и публичност;
4. Организация и управление на проекта.
През учебната 2016/2017 година от 11 114 ученици в дневна форма на обучение в училищата в област Кюстендил в проекта са участвали 6 414, което е 57,7% от общия брой на учениците в областта. Общият брой на сформираните групи е 451 с 386 ръководители. В групите за преодоляване на обучителни затруднения са включени 1 475 ученици, разпределени в 162 групи. В групите за провеждане на занимания по интереси са участвали 4 939 ученици, разпределени в 289 групи.
През учебната 2017/2018 година от 10 945 ученици в дневна форма на обучение в училищата в областта в дейности по проекта са участвали 6 474 ученици, което е 59,1% от общия брой на учениците в областта. Общият брой на сформираните групи е 481, с 30 групи повече от предходната година, с 548 ръководители на групи. Групите за преодоляване на обучителните затруднения са 186 с участвали 1 583 ученици, което е със 108 ученици повече от учебната 2016/2017 година. Групите за занимания по интереси са 295 с участвали 4 891 ученици.
Чрез реализиране на дейностите по проекта „Твоят час“ в училищата на територията на област Кюстендил е постигнато:
- Развитие на уменията на учениците за учене в дейностите за преодоляване на обучителните затруднения;
- Преодоляване на образователните дефицити на учениците в подготовката им по съответния учебен предмет;
- Повишаване на образователните постижения на учениците: в начален етап – по БЕЛ и математика и в прогимназиален и гимназиален етап – приоритетно по БЕЛ и по математика;
- Развитие на допълнителни знания, умения и компетентности на учениците чрез извънкласните дейности за занимания по интереси;
- Развитие на творческите и спортни способности и заложби на учениците;
- Повишаване на постиженията в определени области – наука, техника и технологии, здравно образование и здравословен начин на живот, гражданско образование, предприемачество, програмиране, дигитални умения, креативност и иновативно мислене, изкуства, култура, спорт и др.;
- Превръщане на училището в привлекателно място за учениците.

Регионалният екип от Регионално управления на образованието – Кюстендил е координирал и контролирал изпълнението на дейностите от училищата в област Кюстендил, участници в Проект „Твоят час“ през учебните 2016/2017 год. и 2017/2018 год., като е подпомагал взаимодействието между училищата и Министерството на образованието и науката при изпълнението на проектните дейности. Извършени са проверки и наблюдение на дейностите по разработване и изпълнение на училищните програми „Твоят час“, на дейността на съветите за обществен мониторинг на извънкласните дейности и на мерките по информиране и публичност, реализирани от училищата, както чрез информационната система на проекта, така и чрез проверки на място. Реализирани са 80 проверки на място в училищата, като е проверено техническото и финансовото изпълнение на дейностите по проекта и са изготвени мониторингови карти по образец към проекта. Извършени са проверки на училищата от региона по отношение на данните, свързани с формиране на броя на групите, на броя на учениците, участващи в извънкласните дейности, и на посещаемостта на извънкласните дейности.