Актуално

Дейности по изготвяне на предложението за държавен план-прием за учебната 2025/2026 година за област Кюстендил

Във връзка с изготвяне на предложението за държавен план-прием за учебната 2025/2026 година за област Кюстендил, на основание чл. 50, ал. 1, т. 3 от Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование, РУО - Кюстендил предоставя информация, за работодателите и представителните организации на работодателите от област Кюстендил, за възможността да направят заявки, за прием на ученици в VIII клас, за обучение по защитени специалности от професии, специалности от професии с доказан текущ или прогнозиран недостиг от специалисти на пазара на труда и други търсени на пазара на труда професии и специалности от професии.

Училища в област Кюстендил, които ще осъществяват държавен план-прием по чл. 142, ал. 3, т. 1 от ЗПУО за учебната 2025/2026 година

ЗАЯВКА за държавен план-прием на ученици в VIII клас за обучение по специалности от професии за учебната 2025/2026 година

Предстоящо

Обществено обсъждане на проекти на Методология и критерии за подбор на пет операции по Програма „Образование“ 2021-2027 г.

Във връзка с планираните процедури по Програма „Образование“ 2021-2027 г. (ПО), Управляващият орган публикува за обществено обсъждане проекти на Методология и критерии за подбор на пет операции, които ще се реализират чрез процедури за подбор на проектни предложения:

  • „Комплексни програми на общинско ниво за десегрегация на училищата, превенция на вторичната сегрегация и против дискриминацията (чрез подбор)“;
  • „Ограмотяване на възрастни (чрез подбор)“;
  • „Създаване на условия за достъп до образование чрез преодоляване на демографски, социални и културни бариери (допълващо финансиране на подхода ВОМР)“.
  • „Развитие на дуалната система на обучение в ПОО“ (чрез подбор);
  • „Достъп на уязвими групи и непедагогически персонал до висше образование“.
Прочети още...

Подкрепяме електронното обучение

Digit Pack baner

 

nevestino 2

Искаме да възпитаме не само грамотни, но и социално ангажирани млади хора, казва Валери Стоилов – директор на ОУ „Христо Ботев“ в с. Невестино, Кюстендилско

В ОУ „Христо Ботев“ в с. Невестино, област Кюстендил, учат 175 деца. Единственото за населеното място школо е средищно и защитено. „С очите си виждах как с годините общината се обезлюдяваше, а децата ставаха все по-малко“, разказва директорът Валери Стоилов.

В училището целодневна организация на учебния ден има за всички учениците от I до VII клас. Групите са четири – две в начален и две в прогимназиален етап. „И децата, и родителите искат обучението да бъде присъствено“, споделя Стоилов. По думите му, обучението на място в училище не може да бъде заменено с това от разстояние, защото при него липсва една от най-важните функции на образователния процес – социалната.

„Искаме да възпитаме не само грамотни, но и социално ангажирани и социално приобщени млади хора. С обучението от разстояние това не може да се постигне“, категоричен е моят събеседник. В школото в Невестино 99% от децата са от социално уязвими групи. Повечето от тях са от много бедни семейства. „Нямат елементарни мобилни устройства, например телефон. Да не говорим за интернет“, разказва директорът. С тях обучение в електронна среда на практика не може да се осъществи, затова по време на обучението от разстояние учителите носят учебните материали на хартиен носител по домовете на децата. На половин щат в школото има назначени и двама медиатори, но те сами не могат да обходят всички деца, които нямат устройства и интернет връзка.

„Този начин на преподаване не е достатъчно ефективен, но все пак децата имат някаква ангажираност“, допълва моят събеседник. Разказва, че понякога учителите преподават урока пред прага на домовете на децата – само и само учениците да не изостанат с учебния материал. В електронна среда обучението се е провеждало едва с около 15% от децата.

„Стараем се почти всяка година да има по една безплатна за учениците екскурзия. Посещаваме места, които едва ли някога те биха посетили“, продължава разказа си моят събеседник. Последното пътуване е през 2020 г. по проект на Центъра за образователна интеграция на деца от етническите малцинства. Тогава за Банско заминават и деца, и родители. Бащите и майките отиват на обучение, а децата участват във фолклорно представление. „При всеки удобен случай се стремим да ги изведем извън населеното място и близкия град Кюстендил. Ако не е училището, няма кой да го направи“, посочва директорът.

Заедно с колегите си по всякакъв начин се опитват да направят училището желано и приятно място за децата. Стремят се да им подсигурят добри условия за обучение. В присъствена форма всеки ден за учениците от I до IV клас има безплатна закуска, след това се раздават плодове по схемата „Училищен плод“, има и безплатен обяд. Транспортът от дома до училище също е безплатен. „За да се осигури всичко това, е нужно бюджетът да бъде добре пресметнат“, категоричен е Стоилов. Истината е, че колективът на ОУ „Христо Ботев“ успява и се справя просто защото се работи с желание и в екип.

Не липсват и огорчения. Учителите невинаги имат срещу себе си отговорни родители. Обикновено това са хора, за които образованието не е приоритет. Само че от това страдат децата, а работата с тях е изключително трудна. Когато го няма контрола в семейството, училището се изправя само срещу проблемите. „Имаме ученици, които натрупват голям брой неизвинени отсъствия. Как да постигнем с тях добри резултати“, реторично пита директорът. Категоричен е, че училището, като институция, няма как да се справи, ако няма подкрепата на семейството и обществеността.

„Голяма част от нашите първокласници прекрачват училищния праг със слаби познания по български език. Те разбират какво им се говори, но когато трябва да отговорят, често бъркат род, число, време“, продължава разказа си директорът. Затова първите две години в училище усилията са насочени най-вече към усвояването на българския език. А това допълнително усложнява работата на учителите от начален етап в школото в Невестино.

В прогимназиален етап нещата се подобряват и децата осъзнават, че образованието е важно. Почти всички седмокласници продължават обучението си. „За да се впишеш в обществото и да се реализираш, ти е нужна диплома“, казва директорът. За пример посочва, че за да вземеш книжка за управление на автомобил например, трябва да имаш завършен X клас. Същото важи и за намирането на работа. „Това е стимул за голяма част от възпитаниците ни, но не за всички“, допълва Стоилов.

Училището разполага с модерна учебна база и новоизградени спортни площадки. Във всяка класна стая има интернет, интерактивна дъска или голям 50-инчов монитор. „Всичко има в училище, проблемът е, че голяма част от родителите все още не са осъзнали ползата от добро образование за децата си“, завършва разказа си Валери Стоилов.

nevestino 1