Актуално

Дейности по изготвяне на предложението за държавен план-прием за учебната 2025/2026 година за област Кюстендил

Във връзка с изготвяне на предложението за държавен план-прием за учебната 2025/2026 година за област Кюстендил, на основание чл. 50, ал. 1, т. 3 от Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование, РУО - Кюстендил предоставя информация, за работодателите и представителните организации на работодателите от област Кюстендил, за възможността да направят заявки, за прием на ученици в VIII клас, за обучение по защитени специалности от професии, специалности от професии с доказан текущ или прогнозиран недостиг от специалисти на пазара на труда и други търсени на пазара на труда професии и специалности от професии.

Училища в област Кюстендил, които ще осъществяват държавен план-прием по чл. 142, ал. 3, т. 1 от ЗПУО за учебната 2025/2026 година

Образци на заявления от работодатели за осъществяване на държавен прием по професии и специалности (Приложение 3а и Приложение 3б)

Предстоящо

Подкрепяме електронното обучение

Digit Pack baner

 

По същия начин, по който беше постигнат национален консенсус за новия Закон за предучилищното и училищното образование, сега трябва да постигнем обществено съгласие около необходимите промени в професионалното образование. С новата дирекция "Професионално образование" в МОН започваме серия срещи с ръководствата на професионалните гимназии, бизнеса и общините, за да може да се обединим върху работещи модели и план за развитие на професионалното образование и обучение. Това заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева на среща с директорите на професионалните гимназии от област Кюстендил. На срещата присъстваха също областният управител Виктор Янев, заместникът му Силвия Велкова, както и представители на общината и браншовите организации в областта.

Министърът посочи, че тъй като професионалното образование е пряко свързано с динамиката на пазара на труда, а тя е твърде различна в различните области на страната, затова е необходимо да се търсят индивидуализирани подходи. Трябва да разпознаваме добрите пилотни проекти и да ги подкрепяме сега и веднага, вместо да чакаме общо решение за цялата страна. Като добре работещи подходи министър Кунева посочи дуалното образование по проект ДОМИНО и сега по ДОМИНО 2, както и създаването на образователно-индустриален борд в Тракийската икономическа зона.

По думите й общите предизвикателства пред всички професионални гимназии са демографската криза и липсата на ученици, несъвместимостта на пазара на труда в региона с предлаганите професии в гимназиите, преобладаващата теория за сметка на практиката в обучението, както и остарялото оборудване. Част от тези проблеми могат да бъдат решени в тясно сътрудничество и активното участие на бизнеса, посочи Кунева.

Сред обсъжданите теми бяха възможностите за създаване на платформи за сключване на договори с множество фирми за дуално обучение, адаптиране на учебните програми, гаранциите за бизнеса, за да инвестира в образование, начините за комуникация с бизнеса и необходимостта от нормативни реформи.